Hyundai i Kia prognozują wzrost sprzedaży

Tradycyjnie styczeń w każdym roku to okres tworzenia przewidywań na cały rok, jeśli chodzi o wyniki sprzedażowe. Takie analizy przeprowadził też Hyundai i Kia, czyli marki tworzące jeden z największych koncernów na całym świecie. Południowokoreańska grupa przewiduje, że sprzedaż wzrośnie, lecz nieznacznie ze względu na wiele negatywnych czynników.

Hyundai i Kia – 3 największy koncern motoryzacyjny na świecie

Hyundai Motor Group to południowokoreański koncern motoryzacyjny założony w 2000 roku, po tym jak motoryzacyjna sekcja została wydzielona z Hyundai Group. W skład koncernu wchodzą marki Hyundai, Kia, która dostała się tam po tym jak została wykupiona przez Hyundaia gdy znalazła się na skraju bankructwa i Genesis. Genesis to niewielka marka premium, która oferuje bardziej luksusowe pojazdy.

Od kilku lat koncern z Korei Południowej regularnie staje na podium, jeśli chodzi o ilość samochodów wyprodukowanych na całym świecie. Droga do tego była długa i bardzo kręta, gdyż jeszcze kilkanaście lat temu auta z Korei kojarzyły nam się raczej z plastikiem i kiczem. Taka opinia nie brała się znikąd, gdyż takie marki jak Daewoo, czy też Hyundai i Kia na początku XXI wieku nie słynęły z wysokiej jakości wykonania.

Odpowiednie kroki pozwoliły jednak koncernowi Hyundai Motor Group na osiągnięcie globalnego sukcesu. Południowokoreańska grupa skupiła się na dostosowaniu swoich samochodów do europejskich klientów, którzy są jednymi z najbardziej wymagających na całym świecie. Dzięki temu dziś Hyundai Motor Group nie tylko produkuje dużo aut, ale też są to pojazdy godne uwagi. W samym 2023 roku koncern z Korei Południowej sprzedał ponad 7 milionów samochodów aut.

Niewielki wzrost w 2024 roku — prognozy Hyundaia i Kii

Najnowsze analizy specjalistów Hyundai Motor Group, mówią o tym, że sprzedaż aut przez koncern wzrośnie o około 2%. Tym samym grupa z Korei Południowej sprzeda 7,44 mln samochodów. Za 4,24 egzemplarze ma odpowiadać głowa konglomeratu, Hyundai wraz z luksusową marką Genesis. Kia ma z kolei sprzedać około 3,2 mln aut.

Jak sytuacja tej grupy wyglądała w 2023 roku? Pierwsze prognozy zakładały, że Hyundai Motor w jego trakcie sprzeda 7,52 mln samochodów. Ostateczny wynik jest jednak o około 3% gorszy od zakładanego. Koncernowi udało się bowiem sprzedać około 7,3 mln aut. Jak tłumaczy sama grupa, taka różnica pomiędzy przewidywaniami a stanem faktycznym ma wynikać z niekorzystnych czynników zewnętrznych. Na sprzedaż negatywnie wpłynęło niezbyt przychylne otoczenie gospodarcze. Mowa tu głównie o inflacji oraz rosnących stopach procentowych.

Czego można spodziewać się po rynku motoryzacyjnym w 2024 roku?

Wiemy już, czego spodziewa się Hyundai Motor Group. Jakie prognozy można jednak wysnuć w przypadku polskiego rynku nowych aut w 2024 roku? Przede wszystkim można spodziewać się niewielkiego wzrostu sprzedaży. Pomóc w tym ma powrót do normalności wywołany przez poprawę sytuacji gospodarczej. W roku 2023 aż za ¼ rynku odpowiadały auta z klasy premium. To normalna sytuacja, gdyż zawsze w trakcie kryzysu najbogatsi kupujący nie zniechęcają się tak łatwo jak ci, dla których kupno auta to ogromna inwestycja. Teraz sytuacja ma się zmienić i do popularności powrócą klasyczne dla Europy segmenty B oraz C.

Wielu ekspertów prognozuje też wzrost popytu na auta. Obecnie występują pewne pozytywne zjawiska, które sprawiają, że możliwości zakupowe mają się zwiększyć. Płace rosną, inflacja spada, a kurs złotego się umocnił. Dzięki temu miałby wzrosnąć popyt na auta, które staną się nieco bardziej dostępne dla kierowców.

Oczywiście nie ma co spodziewać się spadku cen. Samochody kosztują bardzo dużo, lecz liczenie na deflację byłoby bardzo naiwne. Trzeba po prostu przyzwyczaić się do tego, że auta podrożały i starać się znaleźć najlepsze rozwiązania dla siebie w tej rzeczywistości. Z dobrych wieści, samochody nie powinny dynamicznie drożeć w 2024 roku, tak jak miało to miejsce od pandemii koronawirusa. Dlatego teraz może być dobry czas na ich zakup.

Oceń!